dijous, 19 d’abril del 2012

SÍ AL VALENCIÀ!

El principal entrebanc que planteja l’esborrany de Decret és que considera que el valencià i el castellà estan en igualtat de condicions de normalitat lingüística i no es reconeix, per tant, el caràcter del valencià com a llengua minoritzada, com a llengua oficial que està en desequilibri i en procés de normalització lingüística sobre la qual cal afavorir mesures que garantesquen l’aprenentatge i el coneixement de la mateixa per part de la ciutadania valenciana.

Cal tindre en compte que després de 28 anys de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià només el 34% de l’alumnat ha tingut la oportunitat d’estudiar en els programes que garanteixen el domini de les dues llengües oficials i propicien l’aprenentatge d’una tercera llengua com l’anglés (PEV i PIL). Fins ara el 66% de l’alumnat valencià no té una competència lingüística equilibrada en valencià i en castellà i amb l’esborrany de Decret aquest fet serà més evident.

És molt preocupant que l’esborrany de Decret sobre plurilingüisme haja prescindit de tots els postulats pedagògics basats en la immersió lingüística educativa, els postulats sobre els quals s’ha basat el Programa d’Immersió Lingüística (PIL), que ha demostrat ser el que millors resultats acadèmics i de competència lingüística de l’alumnat ha donat en dècades d’establiment.

El PEV i el PIL queden reduïts al PPEV, Programa Pluriligüe en Valencià on existeix l’obligatorietat d’impartir un mínim de dues assignatures en castellà i dues en anglés. El PEV i el PIL han estat els programes bilingües que han afavorit sempre el plurilingüisme. Ara desapareixen del mapa educatiu i es reconverteixen en un programa on la llengua vehicular, el valencià, estarà menys present.

A més, es fa menció a què els programes lingüístics propicien l’ensenyament de l’alumnat en la seua llengua habitual i això suposa un atac directe a la immersió lingüística, ja que aquest programa, el PIL, el que ha aconseguit de forma provada i avaluada que els xiquets i xiquetes que tenen com a llengua materna el castellà aconseguesquen una competncia lingüística real també en valencià, desaparega.

Tot l’alumnat valencià domina el castellà perquè és una llengua completament normalitzada en tots els àmbits al País Valencià. Per això fins ara, el PEV i el PIL incorporaven el castellà com a assignatura de llengua i en alguns casos s’impartia una altra assignatura en castellà segons el Disseny Particular del Programa del centre. Ara s’imposa més castellà en el suposat PPEV i es margina el valencià com a llengua que potencie el bilingüisme i el plurilingüisme.

A més, l’esborrany de Decret incorpora un retrocés real del valencià en l’anomenat PPEC, Programa Plurilingüe en Castellà, on es manté el valencià com a assignatura de llengua però no es garanteix que una assignatura imprescindible com Coneixement del Medi s’impartesca en valencià.

Descarrega el pdf adjunt: Sí al valencià!